вівторок, 17 березня 2020 р.

Зарубіжна література. 6 клас. Тургенєв. Вірші в прозі

 18.03.2020
Позакласне читання. Тургенєв І. С. Вірші в прозі («Горобець», «Собака», «Жебрак»)

1. Опрацюйте коротку біографію І.Тургенєва.
 Іван Тургенєв (1818 – 1883) – знаменитий російський письменник і поет, публіцист і драматург, класик російської літератури 19 століття. Народився Іван Сергійович Тургенєв 28 жовтня (9 листопада) 1818 року у місті Орел у дворянській сім’ї. Першу освіту отримав в маєтку Спаському-Лутинові. З 1827 роки сім’я переїхала до Москви, де Тургенєв навчався в приватних пансіонах Москви. У 1833 р. він вступив до Московського університету, а наступного року перевівся у Петербурзький, у якому закінчив у 1837 р. словесний відділ філософського факультету.Також навчався закордоном, після чого подорожував по Європі . Навчаючись на третьому курсі інституту, в 1834 році Тургенєв пише свою першу поему під назвою «Стено».   Іван Тургенєв служив чиновником у міністерстві внутрішніх справ до 1844 року.   У серпні 1852 публікується одна з найголовніших книг Тургенєва – «Записки мисливця» . Після смерті Гоголя Тургенєв написав некролог, за який Іван Сергійович був відправлений на два роки у заслання в рідне село. Існує думка, що справжньою причиною заслання стали радикальні погляди письменника, а також співчутливе ставлення до кріпаків, яке він висловлював у своїй творчості. Під час заслання Тургенєв пише оповідання «Муму» ( 1852). Потім, після смерті Миколи I, в пресі з’являються найбільш відомі твори Тургенєва: «Рудін» (1856), «Дворянське гніздо» (1859), «Напередодні» (1860) і « Батьки і діти» ( 1862). До інших відомих творів письменника можна віднести: романи «Дим» (1867) і « Новина» (1877) , повісті та оповідання «Щоденник зайвої людини» (1849), «Бежин луг» (1851), «Ася» ( 1858), «Весняні води» (1872 ) та багато інших . Восени 1855 Тургенєв познайомився з Львом Толстим, який незабаром опублікував оповідання «Рубка лісу» з присвятою І. С. Тургенєву . З 1863 роки виїхав до Німеччини, де знайомиться з видатними письменниками Західної Європи, пропагує російську літературу. Працює редактором і консультантом, сам займається перекладами з російської мови на німецьку та французьку і навпаки. Він стає найпопулярнішим і читаним російським письменником в Європі. А в 1879 році отримує звання почесного доктора Оксфордського університету. Саме завдяки старання Тургенєва були переведені кращі твори Пушкіна, Гоголя, Лермонтова, Достоєвського, Толстого.  З 1882 року письменник почав хворіти. У результаті болісної хвороби (саркоми) він помирає 22 серпня (3 вересня) 1883 року в Бужівалі (передмістя Парижа). Тіло його було привезено до Петербурга і поховано на Волковському кладовищі .

2.  Прочитайте матеріал з теорії літератури. Виділене визначення випишіть у зошит.
  Вірш у прозі – невеликий ліричний твір, наближений за формою до прози і водночас за ритмомелодикою, настроєвим характером, підвищеною емоційністю та ліричним сюжетом – до поезії.
                

Зв'язок із прозою                                                                  Зв'язок із поезією

Відсутність рим, віршового розміру, строфічної організації

Оповідний характер

Присутність розповідача

Сюжетність

Внутрішня ритмомелодика, чергування довгих та коротких відтинків ритмізованого тексту

Вираження переживань, настроїв, почуттів

      Глибокий ліризм, емоційність оповіді, стислість форми

Емоційно-ліричний зміст

Основний сюжет становлять процеси внутрішнього життя особистості: плин думок, настроїв, почуттів (ліричний сюжет)

     «Вірші в прозі» створювалися протягом 1877 – 1882 років. Письменник планував дати дозвіл на їх публікацію лише після смерті. Однак, давши дозвіл на друк, автор з великим хвилюванням очікував відгуків на них. У передчутті наближення смерті згадуючи минуле і роздумуючи про теперішнє, Тургенєв ніби ще раз задумується над тим, що ж він залишає тут, на землі. Давні роздуми про смисл людського життя і смерті, любові і мистецтва, молодості і старості заволодівають письменником.

3. Прослухайте поезії в прозі.





4. Прочитайве вірші в прозі українською.
Горобець
Я повертався з полювання і йшов по алеї саду. Собака бігла попереду мене.
Раптом вона зменшила свої кроки і почала крастися, як би зачувши перед собою дичину.
Я глянув уздовж алеї і побачив молодого горобця з жовтизною близько дзьоба і пухом на голові. Він впав з гнізда (вітер сильно качав берези алеї) і сидів нерухомо, безпорадно розчепіривши крильця, які тільки почали проростати.
Моя собака повільно наближалася до нього, як раптом, зірвавшись з близького дерева, старий черногрудий горобець каменем впав перед самою її мордою — і весь кострубатий, спотворений, з відчайдушним і жалюгідним писком стрибнув рази два в напрямку зубастої розкритої пащі.
Він кинувся рятувати, він затулив собою своє дітинча … але все його маленьке тіло тремтіло від жаху, голосок здичавів і охрип, він завмирав, він жертвував собою!
Яким величезним чудовиськом повинна була йому здаватися собака! І все-таки він не міг всидіти на своїй високій, безпечній гілці … Сила, сильніше його волі, скинула його звідти.
Мій Трезор зупинився, позадкував … Видно, і він визнав цю силу.
Я поспішив відкликати збентеженого пса — і пішов, побоявшись.
Так; не смійтеся. Я обожнював того маленького героїчного птаха, схилявся перед любовним його поривом.
Любов, думав я, сильніше смерті і страху смерті. Тільки нею, тільки любов’ю тримається і рухається життя.
Квітень, 1878 р.

Собака
Нас двоє в кімнаті: собака моя і я. На дворі виє страшна, шалена буря.
Собака сидить переді мною — і дивиться мені прямо в очі.
І я теж дивлюся їй в очі.
Вона ніби хоче сказати мені щось. Вона німа, вона без слів, вона сама себе не розуміє — але я її розумію.
Я розумію, що в цю мить і в ній і в мені живе одне і те ж почуття, що між нами немає ніякої різниці. Ми тотожні; в кожному з нас горить і світиться той же трепетний вогник.
Смерть налетить, махне на нього своїм холодним широким крилом …
І кінець!
Хто потім розбере, який саме в кожному з нас горів вогник?
Ні! це не тварина і не людина обмінюються поглядами …
Це дві пари однакових очей спрямовані один на одного.
І в кожній з цих пар, у тварині і в людині — одне і те ж життя тулиться лякливо до іншого.
Лютий, 1878 р.

Жебрак
Я проходив по вулиці … мене зупинив жебрак, старий дід.
Запалені, сльозливі очі, посиніли губи, шорстке лахміття, нечисті рани … О, як потворно обгризла бідність цю нещасну істоту!
Він простягав мені червону, опухлу, брудну руку … Він стогнав, він мугикав про допомогу.
Я став нишпорити у себе в усіх кишенях … Ні гаманця, ні годинника, ні навіть хустки … Я нічого не взяв із собою.
А жебрак чекав … і простягнута його рука слабо коливалася і здригалася.
Розгублений, збентежений, я міцно потиснув цю брудну, трепетну руку …
— Не ображайся, брате; немає у мене нічого, брат.
Жебрак підняв на мене свої запалені очі; його сині губи усміхнулися — і він в свою чергу стиснув мої похололі пальці.
— Що ж, брат, — прошамотів він, — і на тому спасибі. Це теж милостиня, брат.
Я зрозумів, що і я отримав милостиню від мого брата.
Лютий, 1878 р.

5. Дайте письмово відповіді на запитання.
- Хто є героєм вірша «Собака», а хто - «Горобець»?
-         Що автор уважає найголовнішим у житті ( за прочитаними поезіями в прозі)?
-         Які емоції переживають герої обох віршів? Підтвердити свою відповідь рядками з тексту.
-         Яким настроєм пронизаний вірш «Жебрак»?
-         Визначте тему та ідею кожного із опрацьованих творів. ( тема - про що твір. Ідея ( основна думка) - що автор хоче довести читачам, до чого закликати).

Немає коментарів:

Дописати коментар